
'Kerndoelen onderwijs tot 2040: geen aandacht voor duurzame ontwikkeling'
26-11-2025 Mark Boode
Eventuele opinies in artikelen en video's representeren niet noodzakelijkerwijs die van Burgerplatform. Ze dienen voor de eigen oordeelsvorming.

21 november 2025 was het congres van SLO, een wrang feestje. SLO heeft de curriculumherziening overleefd. De grote verliezers: docenten en leerlingen. Als het gaat om leren voor duurzame ontwikkeling zijn de adviezen van leerlingen, docenten, onderwijs en maatschappelijke organisaties massaal genegeerd.
Volkskrant: https://lnkd.in/eCtHVFyj
POLITIEKE BEÏNVLOEDING DOOR OCW
Twijfelachtig is in hoeverre SLO daaraan schuldig is. Er zijn bij SLO genoeg mensen die leren voor duurzame ontwikkeling noodzakelijk vinden. In de tussenproducten, ontworpen i.s.m. docenten en onderwijsorganisaties, had leren voor duurzame ontwikkeling wél een plek. Dat betekent dat SLO waarschijnlijk is teruggefloten door haar opdrachtgever: het Ministerie van OCW.
In de wandelgangen wordt dat door SLO bevestigd: duurzaamheid ligt politiek té gevoelig. Ofwel: Het ministerie heeft om politieke redenen leren voor duurzame ontwikkeling uitgekleed, tégen de wetenschappelijke, economische, maatschappelijke en onderwijskundige adviezen uit het werkveld in. Kwalijk: de Tweede Kamer krijgt geen kans om zelf een oordeel te vormen over het gewenste curriculum.
ONDERWIJS EN JONGEREN GENEGEERD
Ruim dertig organisaties floten SLO en OCW al terug w.o. Coöperatie Leren voor Morgen (een belangrijke adviseur van SLO en OCW), Vereniging GDO en toonaangevende jongerenorganisaties als het LAKS | Landelijk Aktie Komitee Scholieren en de Jonge Klimaatbeweging. Er werd niet naar geluisterd.
Uit onderzoek van Leren voor Morgen blijkt dat 70% van de docenten op basis- en middelbare scholen méér aandacht wil besteden aan duurzame ontwikkeling. Dit is nog niet geborgd in het wettelijk curriculum. Het wordt daarom vaak in extra-curriculaire projecten gegoten. Die worden niet altijd gefaciliteerd en gecontroleerd en komen bovenop het al overvolle lesprogramma.
Dat is ongewenst. Klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en ongelijkheid (armoede, racisme) zijn complexe vraagstukken. Hoop en handelingsperspectief ontstaat alleen als jongeren leren dat deze vraagstukken met elkaar samenhangen én als zij handvatten krijgen om een rol te spelen in het oplossen ervan. Dat vraagt om facilitering en professionalisering van leren voor duurzame ontwikkeling.
PROBLEEM DOORGESCHOVEN NAAR SCHOLEN
SLO en OCW hebben zichzelf uit de wind gehouden. Bang om een curriculum te ontwerpen dat recht doet aan grote vraagstukken, schuiven SLO en OCW de discussie door naar de scholen zelf, tégen dringende adviezen van het werkveld in. SLO en OCW hebben de curriculumherziening politiek gemaakt. Ik hoop enorm dat alle onderzoeksjournalisten in dit land hier bovenop springen.
Deel dit bericht
pageviews: 15
tinyurl:
link