Achtergrond, feiten en trends

De komende jaren staan in het teken van een transitie van losse technische systemen naar producten en diensten die meerwaarde weten te bieden doordat zij opereren in een netwerk. De grote commerciele successen van deze tijd zijn bedrijven die een platformfunctie vervullen in een markt van vraag en aanbod. AirBnB, Google Adwords, Marktplaats, BOL, E-Bay en Ali-Baba exploiteren internet platforms die miljarden aan omzet genereren.

Er zijn kansen om mobiliteit te organiseren als collectief arrangement, net zoals we het gewoon vinden dat waterleiding en riolering vanuit een collectieve opzet is georganiseeerd. Historische steden hebben de ruimte niet om voor iedere woning een auto te herbergen. Auto's staan 95% van de tijd stil en rijden veelal korte stukjes. De meeste automobilisten rijden niet meer dan 300 kilometer per week. 

De gemiddelde kosten van het hebben en rijden van een auto bedragen tussen de 300 en 650 euro per maand. Voor het gemiddelde inkomen gaat dat om een forse aanslag op het besteedbare inkomen. In totaal gaat dat om vele miljarden euro's.  

Wanneer we in staat zijn het bestaande autopark van fossiel aangedreven auto's te vervangen door een systeem van door elektriciteit aangedreven auto's in collectief bezit zou het zo maar kunnen zijn dat in een groot deel  van de behoefte aan automobiliteit kan worden voorzien met een collectief wagenpark van anderhalf miljoen elektrische auto's.

Voor de economische voordelen kun je hier verder lezen.  

Referenties

  1. "Hoe raken wij de auto kwijt?" Uitzending VPRO Tegenlicht 16-2-4014. Bekijk
  2. "Hoezo samen delen?" Uitzending VPRO tegenlicht 30-11-2014. Bekijk
  3. "Wat betaalt u aan de auto?", 2014 NIBUD. Lees
  4. Monitor autodelen TNS-NIPO lees
  5. Demotorization lees
  6. Factsheets autodelen (MoMo-project) lees
  7. kaart in de binnenstad van Amsterdam lees
  8. Meijkamp (2000) Changing consumer behaviour through eco-efficient services (2000) lees

Links

  1. KPVV Dashboard autodelen
  2. Vereniging voor gedeeld autogebruik

 

Bill Ford, de achterkleinzoon van de uitvinder van de T-Ford, en de bestuursvoorzitter van Ford Motor Company, meldde in 2013 op een congres voor mobiele communicatie: "wij zetten voor de toekomst niet langer in op de auto, maar op alles wat te maken heeft met de geïntegreerde vervoersnetwerken van morgen".

Adam Jonas, analist van de auto-industrie bij Morgan Stanley, stelt daarnaast dat software steeds belangrijker wordt en dat autobedrijven veranderen in technologiebedrijven. "Software bepaalt nu 10 procent van de waarde van een auto. De komende tien jaar zal dat naar 60 procent groeien."